Lai darba devējiem būtu skaidras norādes, Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) ir atjaunojis ieteikumus darba devējiem. Šobrīd būtiski ir izvērtēt, kuri darbinieki var strādāt attālināti, un atgriezties pie šīs darba formas, ko daudzi īstenoja pavasarī. Otrs virziens – veicināt kolektīva atbildību – nepieļaut slimu darbinieku atrašanos darba vietā un pēc iespējas mazināt darbinieku savstarpējos klātienes kontaktus.
Darbs no mājām. Lai samazinātu iespējamību Covid-19 izplatībai darba vietās, speciālisti šobrīd aicina atgriezties pie attālinātā darba, piemēram, no mājām. Šī ir forma, ko daudzi izmantoja pavasarī, tāpēc mudinām atgriezties pie iepriekš izstrādātās kārtības. Turklāt, šo formu vajadzētu izmantot arī dažādu ražošanas uzņēmumu, tirdzniecības un citu līdzīgu vietu administrācijas darbiniekiem.
Neej slims uz darbu. Veicot epidemioloģisko izmeklēšanu, diemžēl nākas secināt, ka daļa cilvēku, kuriem atklāj Covid-19, vairākas dienas uz darbu gājuši ar akūtām slimības pazīmēm. Aicinām pārrunāt šādas situācijas ar darbiniekiem, skaidrojot, ka šādos gadījumos nepieciešams palikt mājās. Aicinām ieviest praksi, ka darbinieks, vienojoties ar darba devēju, vismaz vienu dienu var palikt mājās (piemēram, veicot darba pienākumus attālināti vai pilnībā paņemot brīvu dienu), lai novērotu savu veselības stāvokli. Tas noteikti darba devējam būs finansiāli izdevīgāk, nekā veselas darbinieku grupas aiziešana mājas karantīnā, kas, iespējams, var nozīmēt, ka pat uz laiku ir jāslēdz uzņēmuma darbība. Turklāt šis aspekts ir svarīgs ne tikai Covid-19 kontekstā – nedrīkst kolēģus aplipināt arī ar citiem sezonas vīrusiem.
Vēdini un tīri telpas. Lai mazinātu iespēju izplatīties infekciju slimībām, būtiska ir telpu regulāra vēdināšana un tīrīšana. Aicinām bieži tīrīt virsmas, kur pieskaras daudz cilvēku (durvju rokturi, lifta pogas, kafijas automāti, ūdens krāni utml.). Tāpat svarīgi ir iespēju robežās samazināt cilvēku skaitu, kas strādā kopā vienā telpā (vēlams nodrošināt 2 metru savstarpējo distanci) un mazināt saskarsmi klātienē dažādu struktūrvienību darbiniekiem. Tas nozīmē arī ierobežot darbinieku pulcēšanos koplietošanas telpās – virtuvē, garderobē, atpūtas zonās u.c. Šobrīd arī nav ieteicams rīkot kolektīvu atpūtas pasākumus iekštelpās. Klientu apkalpošanā speciālisti iesaka uzstādīt papildu aizsargbarjeru.
Sapulču etiķete. Arī domājot par sapulču organizēšanu, vispirms jāuzdod jautājums – vai sapulce var notikt attālināti? Iespējams, to var organizēt vismaz daļēji izmantojot modernās tehnoloģijas, attālināti pievienojoties cilvēkiem no citām struktūrvienībām vai uzņēmumiem. Ja sapulce notiks klātienē, pirms tās, tās laikā (pārtraukumos) un pēc sapulces kārtīgi jāizvēdina telpa. Pēc sanāksmes nepieciešams notīrīt galdu, durvju rokturus un citas virsmas, kur pieskaras liels skaits cilvēku. Būtiski ir nodrošināt iespēju cilvēkiem ievērot savstarpējo 2 metru distanci un dezinficēt rokas. Tāpat nav ieteicams rīkot kafijas pauzes ar pašapkalpošanos un visiem parakstīties ar vienu pildspalvu. Saīsini sanāksmju biežumu un ilgumu.
Izmanto aplikāciju. Veselības ministrija aicina ikvienu darba devēju mudināt savus darbiniekus lejupielādēt un izmantot aplikāciju Apturi Covid. Tas ļaus ātrāk noteikt vai cilvēkam ir bijusi saskarsme ar personu, kura ir saslimusi ar šo slimību. Šādā veidā jūs gan palīdzēsiet epidemiologiem viņu darbā, gan varēsiet savlaicīgāk īstenot pasākumus, lai pasargātu citus kolēģus no inficēšanās.
Veselības ministrija ir arī sagatavojusi vizuālos materiālus darba devējiem un darbiniekiem, kā arī apkopoti ieteikumi sapulču organizēšanai. Šos materiālus varat apskatīt un lejupielādēt tālākai izplatīšanai.
Informāciju sagatavoja Veselības ministrija