Vēlā 2023. gada rudenī Madlienas vidusskolas skolēni un skolotāji bija mācību mobilitātē Spānijā. Atbildes vizītei spāņu skola no saulainās Andalūzijas izvēlējās pašu Latvijas ziemas vidu 04.02.2024 - 09.02.2024., kaut gan, ierodoties Latvijā, bija pamatotas bažas, vai īstu ziemu spāņi vispār redzēs un izjutīs. Ziema nepievīla, un bagātīgā sniega sega deva iespēju spāņu skolēniem pirmo reizi mūžā izbaudīt ziemas priekus.
Līdzās ziemas baudīšanai vizīte bija bagāta ar daudziem un dažādiem mācību pasākumiem, kas pilnībā atbilda skolas Erasmus plānam un arī Eiropas izvirzītajām prioritātēm par daudzveidību, digitalizāciju, zaļo domāšanu un rīcību. Tas bija saskaņots turpinājums Spānijā notikušajiem mācību pasākumiem par vides ilgtspējību un aktīvu līdzdalību tās nodrošināšanā.
Jaunatklātais Vides izglītības centrs “Botania” patīkami pārsteidza ar neparasto arhitektūru un piedāvāja ļoti dažādas izziņas metodes, lai aizrautīgi varētu iepazīt augus. Iespaidus papildināja ekskursija Botāniskā dārza tropisko augu mājā.
Otrs nozīmīgs mācību pasākums bija iepazīšanās ar Kosmosa izziņas centru Cēsīs, kur skolēni vispirms grupu darbā veica programmēšanas uzdevumus komunikācijā, bet tālāk iepazina daudzveidīgos interaktīvos eksponātus un darbojās ar tiem. Tas bija augsta līmeņa ieguldījums STEM priekšmetu satura un nozīmīguma izpratnē. Pēc tam sekoja īss pārgājiens uz Žagarkalnu, pastaiga pa Cēsu vecpilsētu un tuvāka Siguldas bobsleja trases apskate. Tā kā Spānija visvairāk spēlē un skatās futbolu, tad īsts priekšstats, kā šai ledus renē notiek sacensības, spāņu skolēniem un arī pedagogiem neradās, bet viņi apsolīja internetā to apskatīt.
Iepazīšanās ar Madlienas izglītības iestādēm sākās bērnudārzā un turpinājās vidusskolā. Madlienas jaunieši iepazīstināja viesus ar skolas telpām un sniedza apsveikuma koncertu. Kopā ar spāņu skolēniem jautrās spēlēs labāk iepazina cits citu un sadarbību turpināja piparkūku darbnīcā, kur katrs izcepa un apgleznoja savu piparkūku. Īpašs notikums bija sporta aktivitātes sniegā.
Radošas darbnīcas turpinājās arī nākamajās dienās, kurās katrs skolēns izveidoja un apgleznoja piemiņas medaļu un noauda grāmatzīmi. Vizīte skolā beidzās ar sertifikātu saņemšanu, bet mobilitātes noslēguma dienā skolēni un pedagogi viesojās Ādažu militārajā bāzē, kur NATO Spānijas kontingenta karavīri iepazīstināja gan ar militārajām mācībām, gan ar dažādu tehniku un ieročiem.
Mobilitātes laikā kopā ar spāņu jauniešiem darbojās arī 10 Madlienas vidusskolas skolēni. Kā šādus starptautiskus sadarbības projektus vērtē paši skolēni?
Annija Tauriņa: “Man šī nedēļa sagādāja ļoti lielu prieku, jo redzēju, cik maz cilvēkam vajag, lai būtu laimīgs. Skolēni no Spānijas nekad nebija redzējuši sniegu, un tās emocijas, kas bija viņos, bija tik skaisti. Skolēni bija daudz atvērtāki nekā toreiz, kad devāmies pie viņiem. Iemācīja mums pāris rotaļas un dažādus vārdus spāņu valodā. Bērnos varēja redzēt vēlmi uzzināt kaut ko jaunu un labi pavadīt laiku. Šī nedēļa bija perfekta, un nevaru iedomāties labāku sadarbību ar citu valstu jauniešiem. Komunikācija nebija viegla, bet tik un tā tas nebija šķērslis.”
Deina Valnere: “Šīs sešas dienas bija brīnišķīgas! Es ieguvu daudz jaunu draugu un apskatīju Latvijas vietas, kur vēl nebiju bijusi. Pirmajā dienā ar spāņu skolēniem bija grūti komunicēt, jo visi bijām kautrīgi. Ar katru nākamo dienu satuvinājāmies, kļuvām atvērtāki.
Man ļoti patika tās dienas, kurās mums bija radošās darbnīcas, jo vajadzēja strādāt pāros. Tas palīdzēja iepazīt vienam otru tuvāk. Ļoti interesanti bija spēlēt kopīgas spēles, mēs smējāmies, runājām un ļoti labi pavadījām laiku visi kopā.
Esmu patiešām ļoti pateicīga par šo nedēļu. Tās laikā es ieguvu daudz jaunu zināšanu par augiem, saules sistēmu, programmēšanu un kara ieročiem, tankiem un bruņu mašīnām. Es priecājos, ka iepazinu tik daudz jauku, draudzīgu, jautru un mīlošu skolēnu. Mūsu skolā, manuprāt, visi bērni nav tik draudzīgi, kādi bija spāņu skolēni. Arī skolotāji bija tik ļoti jauki un sirsnīgi pret skolēniem. Es ieguvu daudz jaunu draugu, zināšanu un arī sapratu, ka jau sākumā nevajadzēja būt tik kautrīgai, bet palīdzēt spāņu skolēniem iejusties nezināmajā un svešajā vidē.”
Nikola Markovska: “Ļoti patika tikko atvērtais Vides izglītības centrs “Botania” Salaspilī ar plašo ekspozīciju. Viss ir izplānots moderni, ar jaunākajām tehnoloģijām, skārienjūtīgajiem ekrāniem, virtuālās realitātes brillēm, skaņas, smaržas, taustes ekspozīcijām. Interesanta bija arī nodarbība Kosmosa izziņas centrā, kur mācījāmies programmēt. Interesanti bija apskatīt un izstaigāt bobsleja trases teritoriju. Skatoties sacensības pa TV, trase nemaz neliekas tik liela un līkumaina, cik tā ir realitātē.
Priecājos, ka man bija iespēja pielietot savas angļu valodas zināšanas tulkošanā un sarunās, lai gan tas nebija vienkārši, manuprāt, man ļoti labi izdevās. Spāņu skolēni ļoti minimāli saprata angļu valodu, bet tas nebija šķērslis kopējai komunikācijai, jo izmantojām tulkus. Pārsteigta biju par to, cik ļoti sirsnīgi ir skolotāji un direktors pret saviem skolēniem, kā arī mums. Kopīgas sniega piku kaujas, iesaistīšanās pilnīgi visās mūsu piedāvātajās aktivitātēs ar skolēniem, izpalīdzība, ja kaut kas neizdevās, atbalsts. Ļoti varēja izjust viņu kopības sajūtu un abpusējo cieņu citam pret citu. Spāņu skolēni bija ļoti draudzīgi. Kopā izspēlējām dažādas spāņu spēles, lai visi vairāk iejustos, daudzās aktivitātēs dalījāmies pa divi, lai ir viens spānis un viens latvietis. Atvadīšanās bija pats sarežģītākais brīdis, kas noveda līdz asarām, jo ir iegūti jauni draugi, lieliski pavadīts laiks un daudz jauku atmiņu. Man ir prieks, ka bija iespēja kopā ar viņiem pavadīt laiku, kā arī es ceru, ka kādreiz viņus varēšu satikt vēlreiz.”
Atziņas no mobilitātes projekta:
- Latvijā ir ļoti daudz iespēju skolēniem ārpus skolas apgūt interesantas un augsta līmeņa zināšanas un prasmes. Viss atkarīgs no skolas izpratnes un nostājas, kā arī no ikviena skolotāja ieinteresētības.
- Nav lielu un mazu skolu, ja vien gribi sadarboties un uzzināt vairāk.
- Ja gribi gūt panākumus, ir smagi un atbildīgi jāstrādā. Ja tev uzticēts pienākums, veic to ar atbildību un tas vairos ne tikai zināšanas un pieredzi, bet cels arī tavu pašapziņu.
- Jo trauslāka ir izglītības sistēma Latvijā, jo vairāk svaigu vēsmu vari gūt tieši Eiropas projektos.
Ir patiess gandarījums, ka, pateicoties visu iesaistīto atbildīgam darbam, ļoti daudzveidīgo mācību programmu izdevās veiksmīgi īstenot. Sarunās ar spāņu pedagogiem tika apspriestas arī tālākas sadarbības iespējas.
PALDIES visiem, kuri palīdzēja un atbalstīja, īpaši Valdim Kušniram, Rasmai Vērpējai, Kristīnei Kristjansonei, Ingrīdai Mārtiņai, Agritai Kauženai un deju studijai “Daina,” skolotājām Sanitai Kovaļkovai, Ilzei Smilškalnei, Ritai Pučekaitei un Marijai Grīnbergai, Zandai Lūsei un visiem skolas virtuves darbiniekiem. PALDIES skolēniem, kuri diendienā bija kopā ar spāņu viesiem, un viņu vecākiem par sapratni un atbalstu. Īpašs PALDIES Nikolai Markovskai, Justīnei Mūrniecei un Ievai Rābei, kā arī 10. klases skolēniem, kuri veica visdažādākos pasākuma sagatavošanas darbus.
Informāciju sagatavoja Erasmus+ projekta koordinatore Ligita Ridūze