Zelta liepa

Ogres novada pašvaldības domes sēdē 26. maijā deputāti lēma par pašvaldības līdzdalību SIA “Zelta Liepa Debesu Bļodā”.

Pieņemot šo lēmumu, Ogres novada pašvaldība iegūst visas SIA “Zelta Liepa Debesu Bļodā” kapitāldaļas. Finanšu līdzekļi, kas nepieciešami pašvaldības līdzdalības iegūšanai šajā kapitālsabiedrībā  un reģistrācijai attiecīgajās institūcijās, tiks segti no Ogres novada pašvaldības budžeta 2022. gadam “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

SIA “Zelta Liepa Debesu Bļodā” pamatkapitāls ir 100 eiro, kas sadalīts 100 kapitāla daļās, vienas nominādaļas vērtība ir 1 eiro.

Lēmums nosaka, ka pašvaldība iegūs līdzdalību SIA “Zelta Liepa Debesu Bļodā” pēc tam, kad tiks saņemts Konkurences padomes pozitīvs atzinums.

Kādi būs ieguvumi

Pašvaldība, iegūstot līdzdalību kapitālsabiedrībā:

  • nodrošinās novada teritorijas attīstībai stratēģiski svarīgu pakalpojumu – sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu, jo īpaši jauniešu ar īpašām vajadzībām nodarbinātību, tādējādi īstenojot Satversmē aizsargātās vienas no cilvēka pamattiesībām – darba iespējas ikvienam, atbilstoši to spējām un kvalifikācijai;
  • veicinās sabiedrības izglītošanu par sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbinātības iespējām, jo sabiedrībā līdz šim valdošais uzskats par personu ar invaliditāti vai citu grupu personu izolēšanu no kopējās sabiedrības ir viens no kavējošajiem faktoriem ne tikai jaunu sociālo uzņēmumu izveidē, bet arī to konkurētspējā un dzīvotspējā;
  • nodrošinās apmācības iespējas potenciālajiem darba devējiem darbam ar sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu, tādējādi palielinot nodarbinātības iespējas novadā personām ar īpašām vajadzībām, ieviešot darba audzinātāja praksi gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem;
  • nodrošinās izpratni par dažādām profesijām (apkopējs, trauku mazgātājs, pavārs, virtuves strādnieks, darbs apkalpojošajā sfērā, bārmenis, uzņēmējdarbība un vadītprasme, grāmatvedība, personālvadība, u.c.) un praktiskās apmācības iespējas dažādām sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām, tādējādi veicinot personu ar īpašām vajadzībām integrāciju darba tirgū;
  • nodrošinās pakalpojumu Ogres novadā, ko šobrīd nepiedāvā vai pilnā apjomā nespēj īstenot privātais komersants, tiek ievērots Konkurences likuma 14.1 pantā noteiktais aizliegums, neveicinot un neveidojot konkurenci kropļojošu vidi

Tiks veicināta pakalpojuma pieejamība sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām

Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta pirmā daļa nosaka, ka Publiska persona drīkst iegūt un saglabāt līdzdalību kapitālsabiedrībā atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pantam, un šī panta pirmā daļa nosaka, ka publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no šādiem nosacījumiem:

  • tiek novērsta tirgus nepilnība – situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
  • publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
  • tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.

Ogres novada pašvaldība kā vienu no savām darbības prioritātēm izvirza pakalpojuma pieejamību novadā ikvienam iedzīvotājam, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām, jo īpaši jauniešiem ar īpašām vajadzībām.

Latvijas Republikas Satversme (turpmāk – Satversme) nosaka cilvēka pamattiesības un to, ka valsts atzīst un aizsargā cilvēka pamattiesības saskaņā ar šo Satversmi, likumiem un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem. Satversmes 106. pants nosaka, ka ikvienam ir tiesības brīvi izvēlēties nodarbošanos un darbavietu atbilstoši savām spējām un kvalifikācijai. Savukārt saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 10. punktu viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā, rūpēties par bezdarba samazināšanu.

Tātad pašvaldības pienākums ir radīt darba iespējas arī sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām, kas ir stratēģiski svarīgs pakalpojums pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai, un jau 2018. gada sākumā Ogres novada pašvaldība pauda savu gatavību Ogres novadā radīt sociālajiem uzņēmumiem labvēlīgu saimnieciskās darbības vidi, uzsverot, ka būtiski šo ieceri īstenot sociālās uzņēmējdarbības veidā sadarbībā ar novada sociālajām institūcijām, sniedzot iespēju jaunajiem cilvēkiem ar īpašām vajadzībām apgūt profesiju, strādāt un nopelnīt iztiku.

Saskaņā ar Sociālā uzņēmuma likuma 2. panta pirmo daļu sociālais uzņēmums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kurai šajā likumā noteiktajā kārtībā piešķirts sociālā uzņēmuma statuss un kura veic saimniecisko darbību, kas rada labvēlīgu un nozīmīgu sociālo ietekmi, nodarbinot mērķa grupas vai uzlabojot dzīves kvalitāti sabiedrības grupām, kuru dzīvi ietekmē sabiedrībai būtiskas problēmas, piemēram, sociālo, veselības aprūpes vai izglītības pakalpojumu sniegšana, kā arī specializētu preču ražošana, vai veicot citas sabiedrībai nozīmīgas darbības, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālo ietekmi (piemēram, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība vai kultūras daudzveidības nodrošināšana).

Jauniešiem, kuri atbilst kādai no sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju mērķu grupām, ir īpaši svarīgi apgūt profesiju un strādāt savā novadā, būt līdzvērtīgiem un ikdienā iekļauties sabiedrībā. Turklāt iespēja nopelnīt iztikas līdzekļus vienlaikus ir iespēja uzlabot  viņu sociālo un ekonomisko stāvokli, iegūt finanšu līdzekļus studijām, kļūt patstāvīgākiem.

Gūt peļņu vai radīt sociāli labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi?

Ogres novada pašvaldība 2019. gadā rīkoja atklātu konkursu par telpu Brīvības ielā 18, Ogrē, nodošanu bezatlīdzības lietošanā sociālajam uzņēmumam, papildus izvirzot prasības par jauniešu vecumā līdz 28 gadu ar īpašām vajadzībām nodarbināšanu šajās telpās. Lai veicinātu sociālās uzņēmējdarbības vides attīstību Ogres novadā, jaunu darba vietu rašanos, pakalpojumu noietu, prioritāri atbalstu sniedzot inovatīvām un sociāli atbildīgām idejām, Ogres novada pašvaldības dome 2019. gadā noslēdza patapinājuma līgumu ar SIA “Bļoda.lv” par telpu nodošanu bezatlīdzības lietošanā ēkā “Pie zelta liepas” kafejnīcas darbībai.

Diemžēl uzņēmums neattaisnoja pašvaldības ieceri par sociālo uzņēmējdarbību pašvaldības piešķirtajās telpās, tika pārkāpti līguma nosacījumi, kā arī nebija veikti maksājumi, turklāt saņemtas sūdzības gan par pakalpojuma kvalitāti, gan personu ar invaliditāti nodarbināšanu, tāpēc 2021. gada 2. maijā Ogres novada pašvaldība izbeidza starp pašvaldību un komersantu noslēgto patapinājuma līgumu.

Atkārtota konkursa rezultātā 2021. gada 9. jūnijā pašvaldība ar sociālo uzņēmumu SIA “Zelta Liepa Debesu Bļodā” noslēdza patapinājuma līgumu par telpām Brīvības ielā 18, Ogrē, tādējādi Ogres novadā atkārtoti radot darba vietas personām ar īpašām vajadzībām. 2022. gada maijā komersants vērsās pašvaldībā ar ierosinājumu tai iegūt līdzdalību kapitālsabiedrībā, lai saglabātu iespēju sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju mērķu grupām apgūt profesiju un strādāt savā novadā, tādējādi saglabājot pakalpojumu, kas ir stratēģiski svarīgi pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai.

Atbilstoši Sociālā uzņēmuma likuma 2. panta nosacījumiem sociālais uzņēmums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas atbilstoši tās statūtos noteiktajam mērķim veic saimniecisko darbību. Latvijas tiesību aktos ar saimniecisko darbību tiek saprasta jebkura sistemātiska, patstāvīga darbība par atlīdzību, kuru savā vārdā peļņas gūšanas nolūkā veic komersants. Turpretī Sociālā uzņēmuma likuma 5. panta otrās daļas 3. punkts noteic, ka sociālais uzņēmums tā iegūto peļņu nesadala, bet iegulda statūtos noteikto mērķu sasniegšanai. Tas ir viens no būtiskiem faktoriem, kas atšķir sociālo uzņēmumu no citiem komersantiem, savukārt peļņas gūšana, īstenojot savu līdzdalību kapitālsabiedrībā, nav pašvaldības mērķis, bet gan sociāli labvēlīgas vides radīšana Ogres novadā, sniedzot iespēju ikvienam, jo īpaši personām ar invaliditāti, tikt nodarbinātam, tādējādi atslogojot pašvaldības budžetu.

Nepieciešams ieviest jaunus atbalsta mehānismus darbā ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām

Latvijā un citās Eiropas Savienības valstīs veiktie pētījumi liecina, ka darba devēju motivāciju pieņemt darbā invalīdu pazemina izplatītie stereotipi par invalīdu darba spējām, kā arī nepieciešamība pēc papildu izdevumiem, lai nodrošinātu invalīdam pielāgotu darba vietu un iespēju nokļūt darbavietā. Vēl viens faktors, kas kavē invalīdu iekļaušanos darba tirgū, ir viņu salīdzinoši zemais izglītības un prasmju līmenis. Tāpat konstatēts, ka pašlaik atbalsta sistēma nodarbinātības jomā nav pietiekami pielāgota personu ar garīga rakstura traucējumiem individuālajām vajadzībām.Esošā darba devēju motivācijas sistēma nav pietiekami efektīva. Lai motivētu darba devējus pieņemt darbā personas ar garīga rakstura traucējumiem, būtu nepieciešams pilnveidot esošos un ieviest jaunus atbalsta mehānismus.

Pašvaldībai pirms kapitālsabiedrības dibināšanas vai līdzdalības iegūšanas esošā kapitālsabiedrībā ir pienākums veikt paredzētās rīcības izvērtējumu, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Veicot izvērtējumu, pašvaldībai ir pienākums konsultēties ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, kā arī ievērot komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības.

Jāievēro Konkureneces likuma prasības

Kapitālsabiedrība savā darbībā ievēros Konkurences likuma 141.panta pirmās daļas noteiktos ierobežojumus un neveiks tirgus dalībnieku diskrimināciju. No Ogres novada pašvaldības puses kapitālsabiedrības darbībai netiks radītas priekšrocības, un kapitālsabiedrība neveiks darbības kuru dēļ cits tirgus dalībnieks ir spiests atstāt konkrēto tirgu vai tiek apgrūtināta potenciālā tirgus dalībnieka iekļūšana vai darbība tirgū.

Pašvaldības iecere iegūt līdzdalību kapitālsabiedrībā konsultācijās guvusi atbalstu 

Izvērtējot iespēju iegūt līdzdalību sociālajā uzņēmumā SIA “Zelta Liepa Debesu Bļodā”,  pašvaldība veica ekonomisko izvērtējumu, kā arī organizēja konsultācijas ar privāto sektoru un nevalstiskajām organizācijām, lai kopīgi pārrunātu sociālās uzņēmējdarbības attīstību Ogres novadā, nepieciešamību personām ar īpašām vajadzībām nodrošināt darba iespējas un par pašvaldības līdzdalības iegūšanu kapitālsabiedrībā SIA “Zelta Liepa Debesu Bļoda”.

Kā zināms, ēkas Brīvības ielā 18, Ogrē, atjaunošanā pašvaldība ir ieguldījusi lielus finanšu līdzekļus, jo īpaši saglabājot ēkas vēsturisko autentiskumu. Šādas izmaksas un darbu apjoms būtu milzīgs slogs ikvienam uzņēmējam, uzsākot jaunu biznesu. Nodot šīs telpas bezatlīdzības lietošanā sociālajam uzņēmējam un pašvaldībai iegūstot līdzdalību minētajā kapitālsabiedrībā, neveidojas ietekme uz pašvaldības budžetu no telpu nomas. Savukārt sociālās uzņēmējdarbības rezultātā gūtie finanšu līdzekļi jeb peļņa tiktu novirzīta apmācības programmas īstenošanai nodarbinātības iespējām personām no dažādām sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām, šo personu integrācijai ikdienas dzīvē, kā arī potenciālo darba devēju un sabiedrības izglītošanai, tādējādi pašvaldība ar savu darbību sniegtu pakalpojumu, kas ir nepieciešams visām novada iedzīvotāju grupām.

Pašvaldības rīkotājās konsultācijās ar uzņēmējiem un nevalstiskajām organizācijām par pašvaldības ieceri iegūt līdzdalību kapitālsabiedrībā, lai īstenotu augstāk minētos pašvaldības mērķus, tika gūts atbalsts. Lai nodrošinātu pēc iespējas plašākas apmācību un nodarbinātības iespējas personām no dažādām sociālās atstumtības riska grupām, ir nepieciešams valsts un pašvaldību dotācijas, tāpēc. Pašvaldības iecere iegūt līdzdalību kapitālsabiedrībā tiek vērtēta kā jēgpilna, uz mērķi virzīta, konkrētu darbību paredzoša un cilvēkiem labvēlīga.