Par kampaņā „Apturēsim mobingu skolās!” iegūtajiem līdzekļiem vairāk kā 15 000 eiro apmērā sociālais uzņēmums „Esi/emocionālā, sociālā intelekta centrs” 125 skolām nogādās speciāli veidotus izglītojošo materiālu komplektus, kas attīsta un pilnveido skolēnu sociāli emocionālās prasmes un tādējādi palīdz novērst mobingu. Šāds ziedojums sasniegs vairāk kā 60 000 skolēnu visā Latvijā.
Izglītojošo materiālu komplektus 11. oktobrī saņēma arī Ogresgala pamatskola, kā arī “Esi/centrs” trenere – Ogresgala pamatskolas pedagoģe Inese Gruznova 8.klasei novadīja nodarbību par emocionālo inteliģenci.
Nodarbībā tika skaidrots, kas ir mobings, kā tas ietekmē bērna psihoemocionālo stāvokli ne tikai tagad, bet arī turpmākajā dzīvē. Skolēniem darba grupās vajadzēja modelēt mobinga situācijas, kā arī izdomāt tām risinājumus. Pēc nodarbības I. Gruznova bija gandarīta, ka skolēni ir sapratuši mobinga problēmas nopietnību. Paši skolēni kā nozīmīgākos šīs nodarbības ieguvumus atzīmēja to, ka ir svarīgi rīkoties un nebaidīties stāstīt par mobingu, kā arī vairāk pašiem aizdomāties par savu attieksmi pret citiem. Skolotāja atzīmē, ka Ogresgala pamatskolā tiek īstenotas divas speciālās pamatziglītības programmas, līdz ar to skolēniem ar mobingu nākas saskarties diezgan bieži.
Speciāli veidotie izglītojošo materiālu komplekti tiks nogādāti arī citām izglītības iestādēm Ogres novadā - Ogres Centra pamatskolai, Ogres 1. vidusskolai, Jaunogres vidusskolai, Ikšķiles vidusskolai, Ķeguma vidusskolai, Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolai, Jumpravas pamatskolai un Lēdmanes pamatskolai. I. Gruznova uzsver: “Saskaroties ar mobinga situācijām, skolotāju vidū bieži valda bezspēcība ietekmēt un mainīt situāciju. Pievienotā vērtība “Esi/centrs” materiāliem ir to dažādība – tie der gan dažādām grupām un vecumposmiem, gan dažādām ģimenēm un skolām.”
Informācijai
Mobings Latvijas skolās ir nopietna problēma, par to liecina jaunākie vecāku aptaujas dati, ko pēc "Procter&Gamble" pasūtījuma veica vecāku organizācija „Mammamuntetiem.lv”. Gandrīz 67% aptaujāto vecāku atzina, ka viņu bērns mācību iestādē dažādu iemeslu dēļ ir apcelts, un vēl 19% atzina, ka viņu atvase bijusi blakus un novērojusi pret kādu citu vērstu mobinga situāciju. Tikai 7% aptaujas dalībnieku ir pārliecināti, ka viņu bērnu neviens nav apcēlis, un tikai nepilns procents ir droši, ka viņu atvasei ar mobingu vispār nav nācies saskarties. Visbiežāk bērniem nākas piedzīvot emocionālu mobingu (gandrīz 90%), taču notiek arī izstumšana (59%), fiziska pārestība (50%) un cita veida pāridarījumi.
Uz jautājumu, kā atbildība ir novērst mobingu skolās, lielākā daļa vecāku atbild, ka tā ir visas sabiedrības problēma un atbildība. Savukārt kā galvenos iemeslus, kāpēc Latvijas skolās mobings ir tik bieža parādība, vecāki min sabiedrībā kopumā valdošo neiecietību pret citādo un atšķirīgo, agresijas pilno saturu masu medijos un sociālajos tīklos, bērnu visatļautību un pārlieku daudz pavadīto laiku viedierīcēs, uzmanības, komunikācijas un kopīgā laika trūkumu ģimenēs, kā arī ļoti atšķirīgo ģimeņu finansiālo stāvokli, no kā ir atkarīga bērna higiēna, apģērbs un skolas piederumi. Tā dēļ vienaudži mēdz pazemot citus. Starptautisku pētījumu dati pat rāda, ka nepietiekama higiēna un blaugznas ir problēma katram trešajam jaunietim skolā.
Kampaņu ar tēmturi #PlecuPiePleca no augusta līdz oktobrim organizēja "Procter&Gamble" zīmols „Head&Shoulders” sadarbībā ar sociālo uzņēmumu „Esi/centrs”. Kampaņas laikā katra nopirktā „Head&Shoulders” produkcijas pudele nozīmēja ziedojumu viena skolēna sociāli emocionālo prasmju pilnveidošanai.
Izglītojošo materiālu komplekts sastāv no sešām grāmatām, kur apkopotas pedagogu un psihologu metodes kā spēles emocionālās inteliģences attīstībai. Tās palīdz skolēniem un arī pašiem skolotājiem pilnveidot komunikācijas prasmes, mērķtiecību, emociju, jūtu izpausmes un nostiprina to pašregulāciju. Grāmatas ir lielisks un praktisks instruments pedagogiem, risinot dažādās mobinga situācijas skolās. Tāpat ar tām pašmācības ceļā var darboties, gūt zināšanas un iedvesmu skolēni un viņu vecāki.
Par kampaņā iegūtajiem līdzekļiem “Esi/centrs” jau novadījis mācību kursu 15 pedagogiem no visas Latvijas, kur viņi apguva emocionālās inteliģences trenera prasmes un tehnikas, ko pielietot dažādās situācijās skolas vidē. Skolotāji mācībās modelēja visdažādākās mobinga situācijas un praktizēja, kā reāli strādā grāmatu komplektos iekļautās spēles un metodes. Apmācītie treneri – pedagogi turpmāk vadīs nodarbības klasēm savās un citās mācību iestādēs.
Tāpat apmācītajiem pedagogiem visa mācību gada garumā “Esi/centrs” nodrošinās supervīzijas, lai viņi mērķtiecīgi un ilgtermiņā spētu pamanīt mobinga riskus, strādāt ar tiem un apgūt jaunākās metodes mobinga novēršanā.
Vairāk par “Esi/centrs” darbu iespējams uzzināt mājas lapā www.esicentrs.lv.
Informācijas avots: sociālais uzņēmums “Esi/centrs”