Izglītība Ziņas, jaunumi
Skolēni erasmus

Ogres 1. vidusskola ir Erasmus+ projekta "EARTHUCATION" - “Eiropas skolas ilgtspējībai un pietiekamībai” sadarbības partneris Latvijā. Lai gan projekts noris no 2020. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30. novembrim, ņemot vērā situāciju visā pasaulē, aktīva projekta darbība ar kopējām sanāksmēm sākās 2021. gada septembrī.

Projekta koordinators ir skola Vācijā, pilsētā Dierdorf  - Martin-Butzer-Gymnasium - ar partneriem - 3rd High School Veroia Grieķijā, ISTITUTO TECNICO ECONOMICO TECNOLOGICO ANDREA MANTEGNA Mantovā, Itālijā un Ogres 1. vidusskola Latvijā.

Kā stāsta projekta koordinatore Latvijā, Ogres 1. vidusskolas karjeras konsultante Ramona Ķiesnere, Covid-19 pandēmijas laikā ar pilnīgu globālo apstāšanos savā starpā tika uzdots jautājums, ko tas nozīmē mūsu personīgajai nākotnei un ekonomikai kopumā. Personīgajā nozīmē atklājās cilvēku vieglā ievainojamība. Tajā pašā laikā daudziem parādījās laiks ēst gatavošanai, aktivitātēm ar saviem tuviniekiem, sportošanai, iespēja pievērst vairāk uzmanības savam ķermenim un videi apkārt. Cilvēki sāka aizdomāties. Mūsdienu ekonomika  balstās uz nepārtrauktu izaugsmi un resursu tērēšanu, bet ar vīrusu saistītā krīze parādīja, ka šī globālā kapitālistiskā sistēma var saņemt triecienu un tikt ievainota un tas, kas bieži tiek aizmirsts, ir vides neaizsargātība.Tādēļ šis projekts izmanto krīzes situāciju mūsu vērtību pārskatīšanai. Šī krīze māca mums palēnināt tempu, lai paskatītos uz pirmsākumu un saprastu, “ ka vairāk ir mazāk”. Kā rezultātu šis projekts vēlas sasniegt ppietiekamību: vienkāršu un adekvātu dzīves standartu ar fokusu uz ilgtspējību un apdomību. Šis projekts ir vērsts uz starpdisciplināru pieeju, mēģinot savieno katra cilvēka fizisko un psiholoģisko labsajūtu, dabas aizsardzību un patērnieciskumu.

Projekta mērķi ir palielināt izpratni par vides nozīmi, sociālajām problēmām un to risinājumiem, izglītot par tādiem jēdzieniem kā ilgtspējība, apdomība, pietiekamība un attiecināt to uz Eiropas izglītības mācību programmām, popularizēt videi draudzīgus ieradumus, samazinot to kaitīgo ietekmi un radīt un izmēģināt jaunas mācību metodes, kas būtu atbilstošas mūsdienu skolēnam. Projektā tiks iesaistīti jauniešu vecumā no 13-18 gadiem. 

Skolas jauktās grupās strādā pie dažādām tēmām, kas ir saistītas ar ilgtspējīgu attīstību, pieemēram, mode un tehnoloģijas, enerģija un transports, relaksācija, meditācija un detoksikācija, pārtika un lauksaimniecība, ūdens patēriņš, tā tīrība un trūkums un ekosistēmas (purvs, mežs, pļavas, ūdeņi u.c.) un to loma. Katrā skolā ir izveidotas interešu grupas, kuras strādā pie projekta tēmām un informē pārējos par saviem pētījumiem un iegūtajiem rezultātiem. Skolēni paši testē savus pētījumus un dalās ar pieredzi kopējās sanāksmēs. Skolotāji palīdz apkopot materiālus un veido stundu plānus.

2021. gada novembrī skolēni tika aicināti piedalīties projekta logo izveidošanas konkursā. Par uzvarētājiem tika izraudzīti Amēlija Čiščakova un Kristiāna Budovska no 9.d klases, kā arī Marta Šeikina un Edgars Kuļiņičs no 9. e klases. 

Novembra beigās projekta ietvaros jaunieši devās uz sanāksmi Dērdorfā, Vācijā. Projekta sanāksmes tēma bija mindfulness – par apstāšanos, aizdomāšanos, stresa cēloņiem, tā mazināšanu, detoksikācijas un relaksācijas iespējām un veidiem. Skolēniem bija jāprezentē savs mājasdarbs ar dienasgrāmatām un anketu rezultātiem par stresa cēloņiem un izpausmēm.

9. e klases skolēni Edgars Kuļiņičs un Francis Vimba demonstrēja pašu veidotas filmas par savu ikdienu un stresa mazināšanas iespējām. Sanāksmē piedalījās arī Artis Naglis no 9. e klases un projekta logo konkursa uzvarētājas Amēlija Čiščakova un Kristiāna Budovska no 9.d klases. Braucienu organizēja projekta koordinatore un skolas karjeras konsultante Ramona Ķiesnere. Skolēnus sagatavoja braucienam datorikas skolotāja Arta Neimane. Sanāksmes ietvaros dalībnieki iepazinās ar Dērdorfas skolu, devās uz mežu, lai mācītos vērot dabu, izmantot dabas materiālus un citādi paraudzīties uz lietām. Bija iespēja nodarboties ar jogu, iepazīties ar austrumu cīņu elementiem, apmeklēt Ziemassvētku dārzu Koblenzā  un mācīties mazināt savu ikdienas stresu. Skolēni dzīvoja vācu ģimenēs, attīstīja savas svešvalodas un komunikācijas prasmes un mācījās strādāt komandās. Ar iegūto pieredzi skolēni turpinās darbu projektā, iepazīstinot ar to skolasbiedrus un veidojot jaunus uzdevumus, materiālus  un mājasdarbus.

Informāciju sagatavoja Ogres 1. vidusskola