Ogres novada vides pētnieku konkursā “Skolēni eksperimentē” arī šogad ir bijusi liela dalībnieku atsaucība. 28. martā Ogres Valsts ģimnāzijā pulcējās 30 skolēni un 7 skolotāji, kas pārstāvēja 17 komandas.
Līdzdalība vides pētnieku konkursā skolēniem sniedz būtiskus ieguvumus: tā ir iespēja īstenot eksperimentus un veikt pētījumus tieši sev interesējošā tēmā, pilnveidot savas prasmes pētīt un analizēt, kā arī prezentēt iegūtos rezultātus, uzstājoties auditorijas priekšā un atbildot uz jautājumiem. Nozīmīgs ieguvums ir arī pārējo dalībnieku prezentācijās dzirdētais un redzētais.
Eksperimenti bija ļoti noderīgi dažādām sadzīviskām situācijām, piemēram, kā visefektīvāk ataudzēt mikrozaļumus, kādu mēslojumu izvēlēties tomātiem, kā var pasargāt augus ar bioloģiskiem līdzekļiem, kā pagatavot garšīgas un veselīgas dzērvenes pūdercukurā, kā gatavot izturīgu kazeīna līmi, kā arī deva ieskatu par sarežģītām tehnoloģijām, kas izgatavojamas mājas apstākļos, kā telpaugu kapilārā laistīšanas iekārta, kas izmanto Saules enerģiju un pat 3D printeris! Virkne eksperimentu bija vērsti uz vides problēmām, piemēram, strautu ūdens piesārņojuma novērtējums, kokaugu reakcija uz gaisa piesārņojumu, bateriju pareizas utilizācijas nozīme. Daļa darbu sniedza vērtīgu ieskatu jautājumos, kas skar cilvēka veselību, piemēram, kolas veselīgums, mikrozaļumi ar augstāko antioksidantu koncentrāciju, roku higiēnas nozīme. Skolēni aizrautīgi stāstīja par saviem novērojumiem audzējot skudru kolonijas formikārijos, pētot bebru darbību, dodoties uz lauku ar metāla detektoru un salīdzinot liellopu dzīvi gaļas un piena lopu saimniecībās.
Pēc klātesošo skolotāju vērtējuma tika noskaidroti eksperimentu autori, kuri ieguvuši lielāko punktu skaitu:
1. vieta
Roberts Paeglis (Ogres Centra pamatskola, tēma “Augu kapilārā laistīšana, izmantojot Saules enerģiju”);
Kristers Pintāns (Ogres Centra pamatskola, tēma ”Skudru kā sabiedrisku kukaiņu dzīvesveida izpēte formikārijā”).
2. vieta
Kira Platonova, Karīna Ignatjeva (Jaunogres vidusskola, tēma “Katalāzes aktivitātes salīdzinājums mikrozaļumos”);
Lauris Lepers, Niks Melnis (Lēdmanes pamatskola, tēma “Dzērvenes pūdercukurā un šokolādē - pirkt vai gatavot pašiem?”);
Kristofers Pasatovs (Ogres Centra pamatskola, tēma “Zirņu dīgstu ataudzēšana, izmantojot dažādus mēslojumus”);
Kārlis Benjamins Grīnbergs (Ogres Centra pamatskola, tēma “3D printera izveide ikdienas vajadzībām”);
Gustavs Butāns, Voldemārs Gasūns (Ogresgala pamatskola, tēma “Bateriju pareizas utilizācijas nozīme”).
3. vieta
Darja Galaktionova, Kirils Rjabko (Jaunogres vidusskola, tēma “Katalāzes aktivitāte kā koksnes augu dzīves stāvokļa rādītājs pilsētas apstākļos”);
Sofija Jevsejeva, Avrora Žabotinska (Jaunogres vidusskola, tēma “Gāzveida augu izdalījumu ietekme uz sēklas dīgšanu”);
Līga Balgalve, Vlada Ivanova (Jumpravas pamatskola, tēma “Tomātu augšana dažādi mēslotās augsnēs”);
Kaspars Skrīveris, Valters Skrīveris, Armands Bogdanovs (Ķeguma vidusskola, tēma “Strautu ūdens piesārņojuma noteikšana Ķeguma pilsētā”);
Karlīna Kagaine, Sabīne Bērziņa (Ogresgala pamatskola, tēma “Kazeīna līmes pagatavošana mājas apstākļos”).
Šogad arī pašiem skolēniem bija iespēja balsot, nosakot skatītāju simpātiju! Balvu saņēma Lauris Lepers, Niks Melnis (Lēdmanes pamatskola, tēma “Dzērvenes pūdercukurā un šokolādē - pirkt vai gatavot pašiem?”).
Informāciju sagatavoja vides interešu izglītības jomas metodiķe Jūlija Plociņa-Kagaine